Sunday, July 17, 2011

Tutorials #3 - How to make a 2d Figure in 3Ds Max

Good morning fellas!Ok,hari ni aku nak share a bit how to make a figure in 3ds max. Tutorial kali ni lebih kepada how to make a Diffuse,Opacity&Bunp file untuk figure tu.



1)First search kt google pic yg korang nak guna.


2) Crop figure. Klau korang pakai picture yg ada background korang kne pandai2 lasso tool (L) lepas tu select background tu. Lepas tu Save As(Ctrl+S)-"Figure_Diffuse.jpeg"
 

3) Then, select background yang korang dah clearkan dgn lasso tu guna Magic Wand tool (W). Adjust "Tolerance" utk dapatkan selection yg terbaik.

4) Kemudian, Paint Bucket (G) kan korang punya background tu dengan warna 100% Black. Bukak satu layer baru kt bawah background tu untuk white layer. Then Save As - "Figure_Opacity.jpeg"

5) Untuk bagi figure ni nampak realistik sket kita start buat Bump file. Bukak balik file "Figure_Diffuse tadi". Adjust Hue/Saturation (Ctrl+U / Image>Adjustment>Hue/Saturation) dengan Saturation -100. Biasanya dalam Bump/Bold Effect lagi senang detect b&w(black&white) dari Color Intensity.

6)Kalau nak bagi bold tu sekata, aku gunakan Curve(Ctrl+M / Ctrl+U / Image>Adjustment>Curve) untuk balance kan warna b&w. kemudian Save as - "Figure_Bump.jpeg".


7) Siap kan setting scene mcm kat bawah ni dalam 3ds max korang. Untuk Plane tu korang ikut size human figure.
 

 8)Start upload ketiga2 file yg korang dah Jpegkan tadi mggunakan Vray Material Editor(Maps).

 9)Kat editor tu korang punya file jpeg tadi akan jadi mcm bawah ni.

 10) Bila dah setting,ape lagi? Render!

p/s : Klo korang tengok ada outline kat figure tu maksudnya selection untuk file opacity tu terlalu rendah. Save balik jpeg yang sama mcm dalam step 3 kat atas. Ok!

Ok, for the next tutorial aku xtau nak share ape. Klau korang ada cadangan boleh msg or comment kt fb aku. TQ. Have a great weekends!

No comments:

Post a Comment