Pages

Sunday, September 18, 2011

Project Proposal Final Pt.6

"Apa yang terbatas di minda aku dan daya aku"

Hey guys, dah lama giler aku xblogging. Well, tu memang perangai aku. Haha. This morning ada some of my juniors ask me for a few sample how to make a design proposal. So, ape yg terlintas 'dari aku bagi kt deme sorang jer, baik aku dok post entry dlm blog aku. Bior rajin sket pale ni nk memikiow nk menaip, bior rajin sket budak2 ni datang  bertandang.haha.'(betoi perak nyer yob?)Haha. Just kidding.

Lately, ramai junior2 yg byk bertanyakan soalan pasal proposal. Especially from Bulan Studio. And soalan bese yang dorang tanya, "ko dulu propose project ape?mcm mana nk propose project". I don't mind all this question, and i don't think this is annoying. Tu lah gunanya berbaik dgn senior. 

Ok dah cukup aku bebel. Kat bawah ni ada 2 proposal dari aku yg telah sendiri di-reject dan di-proceed. Nasihat aku, deme xyah nak eager sangat tang satu project, nanti xdapat giler meroyan karang. Well, aku dah rasa. Korang biler pulak? Haha.







One thing aku paling menyesal pasal project PUMAVision ni hujung2 sem baru aku jumpa contact dgn client yg real. It so DAMN!. Haha. suma sbb aku keep contact dgn PUMA Malaysia facebook. But its okay, that time keje azab aku pun dah nak setel. But anyone rasa2 nk teruskan hajat aku dipersilakan. 






Common question yang junior aku slalu tanya "mana nk  dapat project eah?sidi, mana ko dapat project ko?" Ok, untuk project Rhythm & Hues ni aku dapat dari archieve webiste akhbar "The Star" and "Cyberjaya Properties" website. Tapi aku rasa the best untuk dapatkan project2 issues ni kat ruangan business dalam akhbar, website2 berita, xpun korang tengok jer "Sejuta Impian" kat TV3 kol 7.30mlm. Tapi dai mana nak dapat lagi detail tu korang punya effort la.





Tapi korang kne tau yg suma aku bwt ni bukan format dalam proposal. Aku pun main bantai jer bwt proposal ni. Kalau nmpak smart pun maybe grafik jer, isi pun copy paste. Pandai2 korang la cmne nk bagi lecturers korang nampak yg korang ada effort dlm bwt keje. Aku xlah bagus sangat but at least aku bleh bagi junior aku apa lesson yang aku dapat. Satu nya, waktu proposal aku memang banyak problem dalam pemilihan site. And aku malas nk bwt site analysis. "Damn,you scid." Owh, jangan lupa "open new tab" untuk image yang lagi besar. Ok!

No comments:

Post a Comment