Thursday, June 27, 2013

The Refresh Piazza

"...you are too realist on this project, make it loose than what reality we are...its just a conceptual study not a real job... "-the assessor

Hi guys, so I have continued my study in Bachelor of Interior Architecture. It's a good semester for me and I felt a bit relaxed compared to the final diploma time. I don't know why but I think maybe the environment is a bit different and since I'm studied in Shah Alam its easy for me especially facilities compared to Seri Iskandar, Perak. 

Interior Design subjects also a bit different even though it is 10 credit hour just for one subject, but for studio based student it is normal. I hope I can score a good grades on it. So, here I'm gonna show you guys my presentation board on what I have been doing on ID this semester.

*for larger resolution 'open link in new tab'.

Gakkō ni modotte

"dan setiap hari aku terfikir; apa yang dah aku buat dalam hidup ni? betul ke apa yang aku buat?"


As-salam. Hidup ni tak sempurna macam mana yang kita harapkan. Masa depan itu menakutkan bagi sesetengah orang. Kisah lepas yang kita memoirkan dalam perkataan harian sebenarnya suatu benda yg kita dah selesa. Tapi itulah apa yang aku, kau dan kau kena tempoh.


'The future is scary, but you can't just run back to the past because it's familiar.'-Robin Scherbatsky


Lama aku tak menulis. Banyak kali aku terfikir pasal nak menulis. Dan aku tak kisah kalau takde followers atau pembaca yang setia. Apa yang aku harapkan sangat dalam menulis ni?

Pernah tak sesekali siapa terfikir, manusia macam mana yang kita nak jadi bila kita dah takde kat muka bumi ni?

"Arwah baik orang nya"  atau "Arwah baik orangnya, tapi...(?)"

Dah berbulan-bulan aku tak menulis. Dalam masa-masa ni lah banyak benda berubah. Sekarang aku tak lagi bekerja macam dulu. Hidup memang ada banyak perubahan. Dulu takde stay up sebab kerja tiap-tiap hari. Tapi dulu bila setiap kali aku pergi balik kerja aku melihat apa itu kehidupan dalam perspektif berbeza berbanding sekarang.

Terdetik untuk terfikir, mana lebih bermakna dalam hidup ni. Sebab tu lah, dalam kebiasaan ataupun lebih tepat keselesaan yang aku rasa ni, aku cuba sesuatu yang lain. Dulu kerja, macam mana tertekan sekalipun, satu masa boleh dilepaskan. Kemudian sambung balik. Dan irama hidup ni berputar hingga satu masa hidup ni rasa tak bermakna. Nak maki orang pun takde guna.

Cuma tau jer lah. Hidup itu ujian. Kalau tak diuji takde istilah hidup.

Sekarang, belajar. Bukan nak komplen pasal apa yang dah ada patut bersyukur tapi bagaimana aku berfikir dalam setiap persoalan yang bermain dalam kepala setiap kali aku duduk, makan, mandi, baring setiap hari. Setiap hari, apa yang akan terjadi lepas ni?. Kali ni setiap persoalan tak boleh dibiar. Bukan lagi zaman kerja, apa yang bersoal bukan lagi barrier untuk survival hidup. Dan aku patut bersyukur.