Pages

Saturday, July 16, 2011

Tutorials #2 - How to make a Wiremesh Render using VrayToons & VrayEdgesTex

Hello guys.Sori for along term aku x update blog especially janji aku utk tutorials yg seterusnya. Actually aku tgh busy utk redesign balik project diploma aku utk upcoming contest Nippon Paint Young Designer Awards. So, a few weeks ni aku banyak mencuri masa pejabat utk benda ni.Hehe.

  
Ok.Tutorial kali ni simple jer,cuma perlukan new materials & a bit environment. Wiremesh render ni bukan selalu sangat orang pakai, tapi untuk menonjolkan lagi kerja2 modelling 3d ni. nampak mcm simple senang nak buat tapi ada cara tertentu.


1) First korang amik mana2 scenes yang dah setting. Then korang open new VrayMaterials.

2) Start gunakan diffuse map untuk properties VrayEdgesTex. Make sure pixel kt bawah tu x terlalu besar bagi scene korang yg banyak wiremesh. Color bergantung pada korang. Diffuse color pun penting untuk surface color, biasanya aku guna putih sebab senang highlight wiremesh color. 

3) Dekat scene korang, start select all scene(shortcut "alt+A") yang korang nak highlight. Mcm aku lagi suka glass unpick sbb glass spesel sket.klo xsama jer smua part dlm scene. Kemudian map guna VrayEdgesTex tadi.

4) Lepas semua scene dah map, start dgn setting environment - Rendering>Environment (shortcut "8"). Scroll down, Atmosphere>Add>Vray Toons. Lepas tu ubah pixel sama mcm properties VrayEdgesTex. Beza antara 2 properties ni adalah VrayEdgesTex boleh render setiap edges wiremesh dan VrayToons pulak berfungsi sbgai    outline utk geometry tu.

5) Dah setel tekan render. Thats all. 

So for the next tutorials aku akan share sikit pasal mcm mana nak hasilkan 2d figure dalam 3ds Max scene dalam cara yg agak simple.Ok,Thanks guys!


No comments:

Post a Comment