Pages

Friday, March 25, 2011

10 years from now, what will you be?

As salam. Today, Friday 25th march 2011. This entry will be my longest post from all. I always want to write some new journal about what i saw, what i'm thinking. I wanna share something that maybe didn't happen to you. What is your aim in this life? What are u supposed to be in ten years ahead? usually people talk about 5years ahead. "Yeah, after this i wanna take my bachelor for 2 years and then working bla bla bla and then i wanna continue my study bla bla bla..."thats it?

Is it very typical? people can predict your future. I didn't say this is wrong, its good. But this system probably not happen in my life. Design are very wonderful but i dont think the pressure of being designer will happen in every time in my life. Yeah, memang la xde keje yg xde pressure dlm dunia ni tapi bagi aku xselamanya kita boleh duduk bawah arahan orang. Even i have my own company, pressure still comes and designer pressure sgt lah lain. Everywhere u go your mind still on ur work. So, i'm thinking "does this pressure will continue happen in 10years ahead?" Tension, duduk dalam ofis 24/7, lifeless, working weekend.


Designer yang x ikhlas. Haha

Even aku skrg ni still lg student dan xdiiktiraf lagi sebagai designer grad (aku dah register kt ipdm student.haha) tapi pressure tu still sama dari hari mula aku dapat assignment i.d. Sekarang ni aku dah pun final sem tinggal brapa minggu jer lagi abis. Dan aku kemungkinan tukar course.

Apa yg buat aku terfikir abis semuanya berlaku after in trim crit. In one day, aku dapat round a few places kt kl yang mgubah fikiran aku. Last month aku balik kl, usually aku balik sebab aku rasa balik kl lg tenang dari duduk dlm kampus. Still on friday after interim crit jer aku trus chow naik bas. Sampai2 kt masjid jamek, perut lapar cam bese smpai kl aku mst mlantak mcd dulu.

Usually aku g mana2 mst lepak sorang jer sbb tu la aku. In the same restaurant aku jmpa blogger yg aku respect and follow. This blogger xlain obefiend, dok sorang kt mcd dgn selambanya. Dari gaya brader ni cam relax jer padahal dlm kepala dia bg aku intelectual & really thinkable. Mcm mana someone yg dok study kt overseas lastly dok jadi blogger lepak kdai kopi hari2 and bleh pulak ckap dia sampah masyarakat. For me, what are this guy have be is the best thing out from their pressure. I don't know, i'm just predict it. Ye lah, study smpai pecah kepala lepas tu xkan nk kerja (example jadi engineer) pun nak pecah kepala lagi kot. Tu salah satu point yang buat aku terfikir.

After that, berjalanlah aku kt tmpat2 yang aku rasa bleh bukak sket minda aku. First aku g jalan area jalan kasturi dgn Central Market (CM). Banyak benda dah berubah tapi still lagi tempat tu busy mcm zaman aku study kt situ. Kolej yg aku amik sijil pun dah tutup. Xde la lama sgt, 3 tahun jer pun. Kasturi Walk pun dah siap. Ingat lagi zaman dulu abis klas naik rooftop CM solat asar, jalan kt seblah CM dengar orang main gitar sambil makan keropok lekor. Haha klasik giler. Then naik bas metro 16 balik rumah. Dah la bas tu majoriti yg naik orang indon. Haha.

This is kasturi Walk

Roof structure macam kt Petaling Street kan?

Tapi aku sure xsmua yg duduk kl xrasa apa yang aku rasa. Even dorang xtau pun kisah disebalik ape yg jadi kt CM tu. Kalau takat menari breakdance tu zaman aku break kira generasi kedua dlm Malaysia kot. First generation based on real story from Akhadiat Akashah novel "Blues&Rhapsody" kisah psl budak2 breakers yg lepak kt rooftop CM. Dulu2 CM kira cam Times Square bg zaman aku, Pavilion bg zaman budak2 sekolah skrg. Mcmana breakdance boleh di haram kan satu masa pun budak skrg xtau.

Breakdance crew (aku cuma photographer jer.haha)

Actually kt CM ni byk benda aku bleh cerita, tapi aku rasa mmg student2 designer patut pergi. One thing habit aku ble dtg sana mst aku borak dgn sorang artis ni. Nama dia pun aku lupa tapi yg aku ingat dia sorg jer designer artist architecture kt situ. Ada jugak cita2 aku sebelum ni nk bwt arts jer. Mcm artist ni, walaupun pernah amik architecture tp xsmstinya perlu jd arkitek. "Buat apa yg kita suka". haha

After that, aku singgah KTM lama utk beli tiket nk balik perak esok. Dari CM nk ke KTM dekat jer tapi jalan kaki mmg jauh sket. Since PUDUraya tutup kalau beli tiket jer semua kt sini. So, kalau dah kne jalan jauh ak mst berhenti lepak jap kt tepi sambil baca magazine yg aku bawak. Then aku terbayang kalau zaman dulu tmpat ni mst busy giler. Mcm KLCC, ble dah byk tarikan mst nearest public transport paling sesak. Lagi2 before KL Sentral bukak. Time tu jugak aku tgok ada parent ni bawak anak2 dia jalan2 kt situ, teringat zaman arwah ayah aku bwk aku jalan2 kt Chow Kit, the Mall, Jln TAR, Globe, Dataran Merdeka zaman aku kecik. Haha. Benda2 camni mmg taste aku kot.


Hotel Heritage betul2 kt dlm Stesen KTM Lama KL

Memang x sah kalau aku balik kl aku x g Sg.Wang, Bukit Bintang, Times Square. Tempat aku byk develop life teenager aku smpai la skrg ni. Mcm biasa bila aku smpai kt tmpat yg nostalgik 2 things mst aku compared, first fasiliti ape yg berubah. Second, lifestyle people surrounding. Fasiliti biasa la, smua org tgok. Dulu ada kedai ni skrg dah xde. Psl people surrounding, aku suka tgok budak2 yg datang melepak. Gaya dan pakaian dorang jadi benchmark. Mcm zaman sekolah dulu budak2 suka cakap pasal "knowledge". Dulu ada punk, skin, hip-hop, skaters, mat rempit la, gothic la, indie la. Haha. Tapi skrg? Aku rasa zaman skrg dah brubah, budak2 bersosial dlm facebook jer kot. haha. Maybe sbb aritu Jumaat so, xrmai budak lepak kot.


Masa muda-mudi zaman sekolah form2. Waktu ni times square baru bukak. Grafiti Town kira the best spot utk bdak skate hiphop lepak. Artis pun ramai lepak sini.

Sebab lain aku smpai skrg mst dtg sini, aku nak cari action figure kamen rider. nak buat survey la konon. haha. and pegi low yat nk survey barang2 i.t. Smapi kt satu kedai i.t ni aku mmg dah la idam2kan wacom tablet since aku mmg suka bwt kerja2 digital painting. So, aku pun tanya lah promoter mat saleh ni. Adalah dlm 25minit aku abis dgn explaination tablet ni. Nak beli yg ikut bajet, kne pikir lama sket sbb tablet wacom ni exist kt market at least 5 years baru ada baru. Mmg berbaloi la beli mahal2, mmg high end punya la. Tu yg bwt aku stop kjap nk bli tablet. Kalau aku beli mahal2 aku xguna pun susah jugak. Tapi aku mmg dah decide nk teruskan lukis digital illustration.


Lepas tu aku balik rumah tido, esok balik perak. Haha
Semua kisah kt atas ni sebenarnya aku nk tulis lama dah cuma ble smpai rumah aku xleh nk post sbb xde pc.

So, ape yang aku bleh concludekan kt atas ni just ape yg aku nmpak. Setiap tmpat kita pergi ada something yg boleh bwtkan mind kita open and as designer, jangan la dok terperap dlm ofis@studio jer 24/7, at least go out take some fresh air. U need to see what happen, what changes outside. Dari semua yg berlaku dlm satu hari yg lepas mmg betul2 bagi aku jawapan. Maybe bila aku masuk arts ke, graphic ke mst ada pressure yg sama dgn skrg, tapi at least aku cuba untuk benda lain. Dalam dunia ni byk ilmu, nak cekau semua mmg susah la. Cuma nk jadi versatile bleh la kot. haha. Apapepun, ingat Allah. Kalau hilang tiang agama, tu yg dtg rasa malas. Bila malas, tu yang rasa pressure ble keje xsiap. haha. Kan bagus kalau post ni bleh ganti thesis aku. haha.

No comments:

Post a Comment